W minionym tygodniu na zaproszenie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Ostrowcu Sw. szkoły ZDZ uczestniczyły na konferencji w zakresie prezentacji i osiągnięc realizowanych projektów Leonardo da Vinci i Erasmus+. Szkoły ZDZ w Ostrowcu Świętokrzyskim są bardzo skuteczne w pozyskiwaniu środków unijnych na projekty dla uczniów i jako jedne
z nielicznych w regionie mogą poszczycić się wielokrotnymi sukcesami podczas konkursów organizowanych w ramach obecnego programu Erasmus+.
Nasza szkoła na przełomie lat 2005-2016 zrealizowała szesc projektów. Uczniowie naszego Technikum ZDZ byli na czterotygodniowych bezpłatnych stażach zagranicznych w Czechach, na Węgrzech, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hiszpanii i Bułgarii w niektórych krajach byliśmy kilkukrotnie. Łącznie zrealizowaliśmy 17 zagranicznych praktyk zawodowych oraz 2 które będą realizowane w latach 2016-2018. Możemy się poszczycić iż w tak małej społeczności jakim jest nasze Technikum łącznie na zagraniczne praktyki wyjechało w latach 2005 – 2016, 216 uczniów oraz 27 opiekunów ( przed nami praktyka dla kolejnych 32 uczniów i 4 opiekunów) – łącznie praktykami objętych będzie 248 uczniów i 31 opiekunów. Praktyki odbyły się w sumie w 7 krajach UE.Ogólna kwota dofinansowania jaką pozyskaliśmy to tej pory to 576 000 Euro (co daje kwotę ok. 2 mln 300 tyś zł) i na realizację nowego projektu 2016 -2018 pozyskaliśmy 85 tyś. Euro (czyli ok. 340 tyś. zł) – łącznie więc kwota dofinansowania to 789 tyś. Euro czyli ponad 3 mln zł.
Udział w zagranicznych stażach dla młodzieży był bezpłatny, koszty w 100% pokryte zostały z funduszów Unii Europejskiej. Młodzież miała zagwarantowane: przeloty, ubezpieczenie, zakwaterowanie, wyżywienie, przejazdy lokalne oraz opiekę. Przed wyjazdem stażyści uczestniczyli w wielogodzinnym kursie z przygotowania językowego, kulturowego i pedagogicznego, ułatwiającym pobyt za granicą.Wyjazd młodzieży za granicę, to nie tylko nauka. Programy pobytu obejmują poznanie atrakcji turystycznych, kultury, walorów historycznych i gospodarczych, odmiennych zwyczajów, tradycjii zachowań mieszkańców zagranicznych krajów i regionów.
Projekty kierujemy do najlepszych uczniów wyróżniających się na tle szkoły pod względem zachowania, ocen , frekwencji i zaangażowania w życie szkoły. Wybór uczestników projektu odbywa się na podstawie analizy formularza zgłoszeniowego, wyniku testu znajomości języka angielskiego lub niemieckiego, średniej ocen z przedmiotów zawodowych oraz zachowania, jak również oceny nauczycieli uczących w tych klasach.
Czas trwania praktyk oraz program stażu jest zgodny z wymogami Ministerstwa Edukacji Narodowej dla szkolnego planu nauczania w zawodzie, w którym kształcą się uczniowie.
Po odbyciu praktyk stażyści z ostrowieckiego ZDZ otrzymują certyfikaty od organizacji goszczących oraz certyfikat Europass-Mobilność w języku polskim oraz obcym, który stanowi formalne i uznawane u europejskich pracodawców potwierdzenie nabytych umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Głównym celem projektów było zaliczenie miesięcznej praktyki zawodowej, określonej w programie nauczania technikum oraz nabycie nowych umiejętności i kompetencji zawodowych przez uczniów. Podczas zagranicznej praktyki zawodowej uczniowie poszerzyli wiedzę merytoryczną w swoim zawodzie, zdobyli umiejętności z dziedziny organizacji i techniki pracy. Wzbogacili się o nowe doświadczenia zawodowe, poznali zasady funkcjonowania przedsiębiorstw. Zapoznali się z zakresem norm, przepisów i procedur stosowanych w krajach UE. W przyszłości będzie to miało wpływ na ich mobilność na rynku pracy oraz podniesienie poczucia własnej wartości jako wykwalifikowanych pracowników. Udział w praktykach pozwolił uczniom na stworzenie równych szans na zdobycie pracy w dowolnym kraju Unii Europejskiej. Umożliwił młodemu człowiekowi zmianę stereotypu myślenia oraz uzmysłowił, że dobrze przygotowany merytorycznie i praktycznie człowiek, ma możliwość znalezienia pracy w kraju i w całej Europie. Uczniowie również wzbogacili się o umiejętności nawiązywania kontaktów z potencjalnymi pracodawcami oraz z rówieśnikami z zagranicy. Szansą było również wzbogacenie słownictwa w języku obcym.
Grażyna Marchwiany