Drodzy Rodzice!
Wasze dzieci - nastolatkowie uczą się teraz zdalnie. Niektórym trudno się odnaleźć w tej sytuacji, która wymaga samodzielności, odpowiedzialności i dyscypliny.
Jak zatem ich motywować i wspierać, a nie „podcinać skrzydeł”?
Nauka zdalna, podobnie jak praca z domu, nie każdemu pasuje. Dość dobrze radzą sobie z nią introwertycy i osoby wysokowrażliwe, ale już towarzyskim ekstrawertykom może być trudno. Jedni i drudzy muszą nauczyć się zarządzania czasem, ustalania priorytetów, planowania i innych kompetencji osobistych.
Uczenie się – czegokolwiek – to długotrwały proces, w którym najpierw popełnia się błędy, żeby z czasem osiągnąć wprawę. A nawet wtedy, gdy już zdobędzie się nowe umiejętności, to nadal czasem zdarzają się porażki. Oznacza to więc, że młody człowiek, który uczy się samodyscypliny i zarządzania sobą, nieraz zaliczy wpadkę: zapomni o czymś, przegapi, nie dopilnuje, zwątpi w siebie, poczuje się zagubiony.
Bardzo ważne jest to, co wtedy słyszy od rodziców. Czy słowa krytyki, pobłażania i kpiny (które zranią i zapadną w pamięć na długo)? Czy spokojne stwierdzenie: „Aha, nie oddałaś pracy z danego przedmiotu?.. .z czym się to wiąże? Możesz to jeszcze jakoś naprawić?”. Albo: „Nie zrozumiałeś dzisiejszej lekcji ale możesz poszukać informacji na ten temat, nauczyć się i jeszcze sprawdzić, czy dobrze rozumiesz”.
W czasach przymusowej edukacji domowej, nauczyciele i rodzice powinni wspierać uczniów i motywować do regularnej pracy, trochę jak trenerzy umiejętności społecznych. Nie każdy jednak ma potrzebną wiedzę. Oto kilka wskazówek jak rozmawiać z nastolatkiem, który nie ma jeszcze nawyków potrzebnych do nauki domowej.
CO KAŻDY RODZIC MOŻE PODPOWIEDZIEĆ NASTOLATKOWI?
1. Określ swój cel
Spisz na kartce, jakie masz cele na koniec tego roku szkolnego. Na czym ci najbardziej zależy? Czego chcesz się nauczyć, jakie osiągnąć wyniki? Jakie oceny przewidujesz u siebie w tym roku? Czy chcesz je poprawić?
Pomyśl także o swoich bardziej odległych celach. Jeśli np. jesteś w I klasie, matura może ci się wydawać jeszcze odległa. Ale przecież właśnie pracujesz na to, by dobrze się do niej przygotować. A dobrze zdana matura to szansa na wymarzone studia, wejście w ciekawe środowisko i rozwój zawodowy.
2. Rozplanuj zadania
Weź kalendarz, notes, coś do pisania. Sprawdź, ile masz czasu do wystawienia ocen końcowych w tym roku. Przypomnij sobie lub poszukaj w notatkach, jakie czekają cię sprawdziany, ile masz prac do oddania, jakich ocen ci brakuje. Rozpisz sobie grafik zadań na następne tygodnie, ustal z nauczycielami, czy możesz podejść do popraw albo w inny sposób zapracować na lepsze stopnie.
Na co dzień, gdy kończysz zdalne lekcje, notuj, co masz do zrobienia w ciągu następnych dni. Prowadź notatnik, gdzie będziesz zapisywać prace domowe, informacje o tekstach z podręcznika do przeczytania, sprawy do ustalenia z kolegami z klasy albo pytania do nauczyciela.
3. Pomóż pamięci
Część przedmiotów, głównie te humanistyczne i przyrodnicze, wymagają pamięciowego opanowania materiału. Będzie ci łatwiej, jeśli zastosujesz różne techniki wspierające uczenia się. Mózg szczególnie dobrze zapamiętuje wiadomości, które są zbudowane jak historie o ludziach, np. takich, którzy czegoś dokonali, którzy mieli szczególne przygody, których możemy sobie wyobrazić. We wszystkich dziedzinach nauki szukaj ciekawostek i wiadomości, które pozwolą ci inaczej spojrzeć na otaczający świat.
Kiedy uczysz się czegoś, opowiadaj o tym. Możesz mówić do siebie, opowiadać komuś z domowników, zadzwonić do kolegi czy koleżanki, zrobić wykład dziadkom przez wideoczat. Rób notatki – odręcznym pismem, we własnym stylu, wykonując własną mapę skojarzeń (najlepiej z rysunkami i kolorowymi oznaczeniami). Mózg pracuje lepiej, gdy w proces uczenia zaangażowane jest ciało, dlatego chodź, skacz, pisz, rysuj, śpiewaj – wszystko to w ramach powtarzania materiału.
4. Zrozum i ćwicz
W przedmiotach ścisłych podstawa to zrozumienie praw i teorii. Matematyki nie da się nauczyć na pamięć, trzeba ją zrozumieć. Korzystaj więc ze sprawdzonych źródeł, by dogłębnie zrozumieć omawiane na lekcjach zagadnienia. Potem zaś ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz. Rób zadania, aż poczujesz, że korzystanie ze wzorów i reguł weszło ci w nawyk.
5. Sprawdzaj swoją wiedzę
Nie wystarczy przeczytać zadany fragment materiału. Warto jeszcze odtworzyć wiadomości, odpowiedzieć na pytania, rozwiązać quiz, użyć dobrze opracowanych fiszek z danego tematu. Jeśli uczysz się języka obcego, staraj się jak najczęściej ćwiczyć i sprawdzać swoją znajomość konstrukcji gramatycznych i słownictwa. Oglądaj filmy i programy w oryginalnej wersji językowej (co najwyżej z polskimi napisami), czytaj obcojęzyczne teksty, memy, próbuj zrozumieć żarty słowne.
6. Nie rozpraszaj uwagi
Choćby ci się wydawało, że potrafisz się skupić na nauce, gdy w tle leci ulubiona muzyka staraj się ograniczać ilość bodźców i robić tylko to, co masz do zrobienia. Nie zaglądaj w tym czasie do mediów społecznościowych, nie czatuj ze znajomymi. Badania pokazują, że mózg potrzebuje dużo czasu (ok. 20 minut), by powrócić do tematu, od którego „na chwilę” się oderwał, a zajmowanie się na raz kilkoma sprawami znacznie utrudnia wydajną pracę. Inna sprawa, że wiele osób ma problem z wytrzymaniem w ciszy – pojawia się pokusa włączenia jakiegoś „zagłuszacza”, by zmniejszyć niepokój. Warto o tym wiedzieć i to kontrolować. Trzeba też pamiętać, że na taki problem jest lekarstwo – kilka minut aktywności fizycznej przed pracą lub nauką znacznie poprawia naszą gotować do skupienia nad zadaniem.
7. Rób przerwy
Planuj naukę i przerwy między jej etapami. Wstań, poruszaj się, wypij szklankę wody (regularne nawadnianie organizmu wspiera pracę mózgu!), przewietrz pokój, rozluźnij mięśnie. Wyznaczaj sobie także limit godzin na pracę i potem odpocznij, oderwij myśli od nauki. Koniecznie wysypiaj się! Nie zarywaj nocy grając w gry czy oglądając do późna seriale.
8. Rozmawiaj ze znajomymi
Nie możesz wychodzić i spotykać się w realu, ale umawiaj się ze znajomymi na rozmowy online czy przez telefon. Właśnie rozmowy, a nie pisanie wiadomości. Możecie gadać, grać w coś, oglądać razem film, ale mówcie do siebie, żartujcie, opowiadajcie o zwykłych sprawach. Szkoła to przecież nie tylko nauka, ale także przerwy, wycieczki, relacje z innymi ludźmi. Kontakt ze znajomymi cię wzmacnia.
9. Proś o pomoc
Jeśli coś jest dla ciebie trudne, mów o tym. Pytaj nauczycieli, proś o wyjaśnienia, a jeśli masz problem z uzyskaniem wsparcia, zapytaj wychowawcę, co robić. Możesz także liczyć na szkolnego pedagoga możesz z nim szczerze porozmawiać, jeśli coś cię trapi. Mów rodzicom, jeśli trudno ci się odnaleźć w nowej sytuacji, jeśli nie możesz spać, nie masz na nic siły, czujesz niepokój, smutek.
Mów także, jeśli coś jest dla ciebie trudne z powodów technicznych. Obecnie większość rodzin ma problemy związane z tym, jak podzielić się domowymi sprzętami elektronicznymi z dostępem do internetu, wiele osób nie ma zupełnie warunków do pracy. I to nie tylko polski problem. Podobne trudności mają uczniowie z wielu krajów, w tym USA. Choć nam się wydaje, że Amerykanów stać na wszystko, na nowojorskim Bronksie ponad połowa uczniów nie ma dostępu do komputera lub internetu, podobnie jak miliony amerykańskich uczniów z innych obszarów kraju..
Jeśli nie nadążasz z nauką, bo twój komputer źle działa, nie ma dość pamięci, by zainstalować potrzebne aplikacje itp., napisz do wychowawcy. Może uda się znaleźć rozwiązanie tej sytuacji.
Informujemy, że Premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji poinformował, o kontynuowaniu nauki zdalnej do 23-24 grudnia 2020 r.
Została podjęta również decyzja, że przerwa edukacyjna w szkołach będzie trwała od 4 do 17 stycznia 2021 r. dla wszystkich i zastąpi dotychczasowe ferie zimowe.
Tegoroczny wypoczynek będzie się jednak różnił od pozostałych. Dzieci i młodzież pozostaną w domach, ze względu na zakaz organizacji wyjazdów na ferie zimowe.
Niepubliczne Technikum im. Tadeusza Kościuszki w Ostrowcu realizuje projekt ,,63 dni chwały!-Ocalmy od zapomnienia...” Przypominamy, że projekt ma charakter edukacyjny, a jego celem jest popularyzowanie wiedzy na temat walk powstańczych w okupowanej Warszawie. Wstępem do realizacji projektu było umieszczanie informacji na facebooku i stronach internetowych naszej szkoły, a także podczas lekcji wychowawczych, apeli szkolnych czy mundurowych. Podczas wycieczki w Sandomierzu-Ujeździe zorganizowaliśmy warsztaty historyczne dotyczące projektu. Głównym celem było przybliżenie młodzieży wiedzy na temat powstania warszawskiego, oraz jego żyjących uczestnikach. Uczniowie podczas tych warsztatów, szukali wiadomości w Internecie i przygotowali krótkie prezentacje dotyczące powstańców warszawskich. Szczególną uwagę zwróciliśmy na powstańca z Ostrowca Św.,przyjaciela naszej szkoły z którym współpracujemy od wielu lat Pana Kazimierza Kocowskiego Prezesa Zarządu koła Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej im. mjr ,,Ponurego", a także Pana Andrzeja Jachymczyka, świadka wydarzeń sprzed 76 lat pseudonim „Azjata”, powstańca warszawskiego, który walczył w zgrupowaniu „Żyrafa 2” na Żoliborzu pluton 227. Miał zaledwie 15 lat, gdy rozpoczęło się powstanie, jednak pomimo upływu lat pamięta każdy szczegół. Ponadto podczas wieczornicy młodzież głośno czytała i recytowała wiersze K. K. Baczyńskiego. Temat patriotyzmu naszym uczniom jako farmacji klas mundurowych jest bardzo bliski ponieważ w naszej szkole kładziemy nacisk na kształtowanie postaw patriotycznych. Uczniowie chętnie odwiedzają cmentarze, składają kwiaty i oddają hołd pod pomnikami poległych żołnierzy, powstańców. Nasze działania jako kadry mają na celu promowanie patriotyzmu poprzez upowszechnianie wśród młodego pokolenia pamięci o ważnych dla Polski wydarzeniach i jak ważną rolę odegrali powstańcy dla Polski, często oddając życie. Naszą postawą i zaangażowaniem w takich przedsięwzięciach staramy się przywracać tożsamość narodową w młodym pokoleniu. Ta symboliczna wieczornica Pamięci - ,,63 dni chwały!-Ocalmy od zapomnienia..” miała uświadomić naszej młodzieży jak ważne jest w ich życiu zachowanie ważnych dla naszej Polski tradycji narodowych, przywiązania do historii, a także przypominać bohaterów postania warszawskiego.
Ponadto staramy się pielęgnować w naszych ,,Kościuszkowcach” pamięć o tamtych wydarzeniach i wychowywać świadomego Polaka, patriotę, wrażliwego człowieka i Europejczyka.
Warto podkreślić, że podczas realizacji projektu nasza młodzież brała udział w warsztatach dydaktycznych, a także tworzyła gazetki szkolne.
G.M
Zdjęcie z archiwum szkoły.
Młodzież Niepublicznego Technikum im. Tadeusza Kościuszki ZDZ uczestniczyła w uroczystościach pogrzebowych i żegnała przyjaciela naszej szkoły Prezesa koła im. Jana Piwnika ,,Ponurego” Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej Ś.P Pana Kazimierza Kocowskiego.
W atmosferze modlitewnej zadumy uczniowie poczuli się świadkami istotnych dla ostrowczan wydarzeń, żegnając powstańca warszawskiego, społecznika, człowieka, który miał bardzo dobry kontakt z naszą młodzieżą.
W ostatniej drodze towarzyszyła mu delegacja uczniów wraz z dyrekcją składając wiązankę kwiatów oddając pokłon przyjacielowi, a poczet sztandarowy AK dumnie niesiony przez uczniów naszego technikum po raz ostatni oddał mu hołd.
Wiele wspólnych uroczystości w ostatnich latach przeprowadziliśmy razem, Ś.P Kazimierz Kocowski odwiedzał naszą młodzież, przeprowadzając z nimi rozmowy, starał się im przekazywać jak ważne jest poczucie własnej tożsamości i jak należy pielęgnować w nich samych poczucie patriotyzmu i miłości do ojczyzny. W rozmowach z uczniami jasno wytyczał i przekazywał im swoją wiedzę, doświadczenie.
Odpoczywaj w pokoju!
Stypendium Prezesa Rady Ministrów otrzymał nasz uczeń lider III klasy mundurowej Technikum im. Tadeusza Kościuszki w Ostrowcu Świętokrzyskim - Dawid Łoboda
Dzień w którym nasz uczeń otrzymał stypendium przyniósł ogrom wrażeń nie tylko Dawidowi, ale także dyrekcji i nauczycielom szkoły. Zdolny ambitny uczeń pilnie pracował przez cały rok szkolny aby uzyskać najwyższą średnią ocen spośród swoich koleżanek i kolegów.
Za swoje zaangażowanie w zdobywanie wykształcenia, Dawid otrzymał od Prezesa Rady Ministrów specjalne stypendium, przyznawane najbardziej uzdolnionym uczniom z polskich szkół ponadgimnazjalnych. Środki finansowe wiążące się z tym wyróżnieniem, to forma podziękowania najlepszym uczniom za osiągnięcia w nauce, złożone przez władze państwowe. To także ogromna satysfakcja dla stypendystów z osiągnięcia takiego wyjątkowego sukcesu.
Dawid jest uczniem III klasy mundurowej Technikum im. Tadeusza Kościuszki w Ostrowcu Świętokrzyskim, kształcącym się w zawodzie technik logistyk. Klasę drugą ukończyłz najlepszym wynikiem w szkole ze średnią ocen 5,0 i wzorowym zachowaniem. Jest osobą bardzo aktywną, wyróżniającą się w społeczności szkolnej, bierze czynny udział w konkursach i akademiach szkolnych. Jest uczniem bardzo skromnym, wyróżnia go wysoka kultura osobista. Dawid jest osobą bardzo sympatyczną, chętnie pomaga słabszym uczniom w nauce. Jest osobą, która z szacunkiem odnosi się do wszystkich ludzi. Jest życzliwy w stosunku do rówieśników i można na nim zawsze polegać. Chętnie udziela się w akcjach charytatywnych, jest chłopakiem bardzo aktywnym, jako osoba wyróżniona w społeczności szkolnej bierze czynny udział w promocji szkoły, godnie reprezentuje ,,kościuszkowców’’ na uroczystościach lokalnych, uczestniczy w wyjazdach promując szkołę.
Po ukończeniu szkoły pragnie dalej kształcić się i jego marzeniem jest podjęcie studiów wojskowych na kierunku logistyka w Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie.
Dyrekcja, pracownicy szkoły, grono pedagogiczne i społeczność szkolna życzą Dawidowi sukcesów i pomyślności na dalszej drodze edukacyjnej, niech zawsze towarzyszy mu myśl:
,, Inwestycja w samego siebie jest najważniejszą inwestycją w życiu” i ważne jest, jaką drogą pójdzie by poszerzać swoje horyzonty i aby z tej drogi nie zboczyć.
Grażyna Marchwiany