Bal tegorocznych maturzystów z ostrowieckiego Technikum im. Tadeusza Kościuszki już jest za nimi. Gdy zegar wybił godzinę osiemnastą , na parkiet wyszli maturzyści. Rozpoczęła się oficjalna część uroczystości. Gości przywitali uczniowie : Stephanie Everett i Dawid Burtan. Na hasło: ,, Poloneza czas zacząć!’’ przyszli maturzyści ruszyli w takt poloneza. Dostojnemu tańcowi wykonanemu z gracją przez uczniów przyglądali się zaproszeni goście, rodzice , którzy z podziwem obserwowali swoje pociechy wirujące na parkiecie tego wyjątkowego wieczoru, a także nauczyciele tegorocznych maturzystów.
Dyrektor szkoły Izabela Pustuła ciepłymi słowami powitała zgromadzonych maturzystów , którzy byli bohaterami wieczoru, a także nauczycieli, rodziców i pracowników szkoły.
„ Z całego serca życzę Wam powodzenia na maturze i kolejnych egzaminach zdawanych w życiu. Mam nadzieję, że symboliczne 100 dni, które pozostały do egzaminu upłyną Wam w spokojnej atmosferze rzetelnej nauki. Bez pracy nie ma sukcesów i realizacji marzeń”– mówiła pani dyrektor. - ,,Dzisiaj wyglądacie pięknie. Niech ta elegancja będzie Waszym stylem, niech te uśmiechy towarzyszą Wam przez życie. Moje marzenie jest jedno: abyście byli dobrymi ludźmi, potrafili cieszyć się sobą i umieli pomagać innym”, życząc maturzystom wspaniałej zabawy do białego rana.
Po tych serdecznych życzeniach głos zabrali uczniowie dziękując dyrekcji, wychowawcom, nauczycielom za wkład włożony w edukację oraz wychowanie : ,,Ta szkoła pozwoliła nam stać się dojrzałymi i odpowiedzialnymi ludźmi; wiemy już czego oczekujemy od życia. Szkoła to przecież nie tylko budynek, w którym uczy się regułek i twierdzeń, to również miejsce w którym panuje życzliwa atmosfera, pracują ludzie otwarci na nasze problemy, zawsze chętni do pomocy. My zawsze będziemy mówić że ta szkoła to nasz drugi dom. Dziękujemy nauczycielom za każdy dzień, który spędzili z nami, za każdy poprawiony stopień, za słabe i dobre oceny wpisane do dziennika, pracownikom administracji i wychowawcom za ciężką pracę i wspólnie spędzony czas”.
Uczniowie przekazali również życzenia rodzicom „Dziękujemy za trud włożony w nasze wychowanie za zaangażowanie i organizację studniówki, za podtrzymywanie na duchu w chwilach słabości i przygotowanie do dorosłego życia”.
„Jesteśmy świadomi, że gdyby nie ciężka praca naszej dyrekcji, naszych nauczycieli i pracowników sekretariatu to nasza edukacja w szkole byłaby o wiele trudniejsza” - mówiła Stephanie Everett z klasy IV .
Na koniec na ręce dyrekcji, nauczycieli, pracowników szkoły i rodziców maturzyści wręczyli bukiety kwiatów w podziękowaniu za przekazaną wiedzę, troskę i pomoc jako symbolu wdzięczności.
Natomiast głos w imieniu rodziców zabrała pani Jolanta Dziekońska dziękując za wszystkie lata opieki i trud włożony w naukę ich dzieci.
Na koniec oficjalnej uroczystości głos zabrała wychowawczyni klasy pani Barbara Figura i Kinga Ostatek .
Później była tylko zabawa, śpiew, wybór króla i królowej balu, którymi zostali Karolina Kijanka i Dawid Łoboda, najsympatyczniejszą dziewczyną Stephanie Everett, a chłopakiem Hubert Mroczek, był też konkurs tańca, gdzie wybierani byli tancerze, którzy zaprezentują najciekawszy, najzabawniejszy duet w tej dziedzinie. Zwycięzcami zostali Bartek Zienkowski i Dawid Burtan.
Wszyscy otrzymali nagrody w postaci słodkie co nieco i drobne upominki.
Ten niepowtarzalny klimat jaki panował maturzyści zapewne na długo zapamiętają, przede wszystkim, dzięki wspaniałej zabawie.
Bal trwał do białego rana, jak tradycja nakazuje.
„……Serdeczny druhu przybywaj , Wesela z nami zażywaj! Skończymy o pianiu kura, Później już tylko - matura!....”(Jan Kochanowski)
G.M
,,Przejrzyj na oczy’’ to tegoroczne hasło 30 finału WOŚP, który od 30 lat jednoczy ludzi w tym szczególnym dniu, by pomagać innym, bez względu na wiek, kolor skóry, pochodzenie, czy miejsce zamieszkania. W tym roku pieniądze zbierane są dla zapewnienia najwyższych standardów diagnostyki i leczenia wzroku u dzieci w Polsce. Z powodu pandemii koronawirusa większość wydarzeń przeniosła się do Internetu. Jednak na ulicach Ostrowca można było spotkać wolontariuszy. Tym razem nie przyklejali serduszek, a wręczali je do ręki darczyńcy. W tym wielkim wydarzeniu nie mogło zabraknąć naszych kościuszkowców z Technikum ZDZ.
Nasi wolontariusze z wielkim poczuciem obowiązku wyruszyli na ulice naszego miasta i z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa kwestowali na rzecz WOŚP. Kwestując z puszką w ręku uczniowie chcieli dołożyć swoją cegiełkę, a jednocześnie przysłużyć się do zakupu sprzętu dla dzieci. Zaangażowani uczniowie chcą pomagać i rozumieją potrzeby dzieci. 30 stycznia 2022 r. był także dniem, w którym troska o dzieci była na ustach wszystkich.
W Ostrowieckim Browarze Kultury odbyły się koncerty w wykonaniu młodych lokalnych wokalistów. Zabawa tak się rozkręciła, że ,,Światełko do Nieba” opóźniło się o blisko godzinę.
Happening zakończył kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. W tej jednej chwili wierzymy w to, że jesteśmy bardzo widoczni i mimo pandemii łączymy się wszyscy razem w jedno wielkie serce radości w pomaganiu innym. Tradycyjnie już od 30 lat podczas finału nastąpiło wysłanie w stronę nieba - Dobrych Aniołów, światełka w postaci zapalonej zapałki, świeczki, pochodni czy sztucznych ogni w podziękowaniu wszystkim ludziom dobrej woli o wspaniałych sercach, którzy przyczynili się do wielkiego grania dokładając swoją cegiełkę.
Mamy nadzieję i wierzymy w to, że mimo pandemii, która dotknęła nas wszystkich, siła Orkiestry, a także nasze niezwykłe starania z zebranych pieniędzy, przyniosą konkretny efekt, o którym będziemy mogli mówić przed kolejnym 31. Finałem.
Brawo uczniowie, że angażujecie się w takie charytatywne akcje.
Grażyna Marchwiany
Przedsięwzięcie zatytułowane „E-MOBILNI W EUROPIE” to projekt przeznaczony dla 12 uczniów klas II-III Niepublicznego Technikum im. T. Kościuszki w Ostrowcu Św.
Celem przedsięwzięcia jest rozwijanie kompetencji kluczowych, które są niezbędne dla rozwoju osobistego uczniów oraz ich lepszego odnalezienia się w przyszłości na rynku pracy, a także aktywnego obywatelstwa europejskiego. Instytucją partnerską jest Liceo Scientifico Lemaitre - szkoła położona w Rimini we Włoszech. Uczniowie podczas pobytu zagranicą będą uczęszczać na lekcje informatyki do szkoły włoskiej przez 4 dni, piaty dzień będzie dniem wyjazdowym podczas którego uczniowie zrealizują zajęcia merytoryczne w wybranym Muzeum Techniki w Rzymie.
Realizując projekt chcemy, żeby uczniowie pogłębili przede wszystkim kompetencje cyfrowe, społeczne i językowe.
Zajęcia wspólne uczniów odbywać się będą w języku angielskim, a ich zakres tematyczny został ustalony we współpracy nauczycieli obu szkół już na etapie opracowywania wniosku aplikacyjnego. Zakres tematyczny to zagadnienia z podstawy programowej przedmiotu informatyka. Uczniowie będą uczyć się możliwości wykorzystania technologii IT, obsługi narzędzi do komunikacji zdalnej i tworzenia prezentacji multimedialnych z zastosowaniem j. angielskiego.
Realizacja projektu przyczyni się do zdobywania przez ucznia najważniejszych umiejętności, które powinny być wykształcone w trakcie kształcenia ogólnego technikum a są to:
- umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie, to podstawowa umiejętność społeczna, której podstawą jest znajomość norm językowych oraz tworzenie podstaw porozumienia się w różnych sytuacjach komunikacyjnych; - kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
- umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni;
-umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł;
- nabywanie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania;
- umiejętność współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych.
Uczniowie zostaną wybrani w drodze, opisanej we wniosku, procedury rekrutacyjnej, która umożliwia udział w mobilności również uczniom o mniejszych szansach, czy trudnej sytuacji rodzinnej, dla których udział w tym przedsięwzięciu może mieć ważne znaczenie dla ich rozwoju osobistego i wpłynąć pozytywnie na osiąganie sukcesów edukacyjnych.
Przed wyjazdem na mobilność zrealizowane zostaną działania przygotowawcze językowe (20h), pedagogiczne (10h) i kulturowe (10h). Przygotowanie językowe obejmie 20 godzin zajęć konwersacyjnych z języka włoskiego. Podczas przygotowania kulturowego uczniowie zostaną przygotowani na spotkanie z odrębną kulturą i obyczajami oraz innym systemem edukacji, które da im podstawowa wiedzę o regionie, który odwiedzą. Przygotowanie pedagogiczne jest niezbędne, aby wyjazd za granicę odbył się w bezpieczny sposób. Uczniowie zapoznają się z celami projektu, poznają metody radzenia sobie ze stresem i rozłąką z bliskimi.
W wiele działań przygotowujących włączeni będą rodzice uczniów. Rodziny uczniów o mniejszych szansach mogą być niewydolne w tym zakresie. Wsparcie zapewni im wychowawca klasy przy pomocy dyrektora szkoły i innych nauczycieli.
Realizacja przedsięwzięcia będzie dużym wyzwaniem również dla nauczycieli, ale i wspaniałą formą doskonalenia zawodowego oraz wymiany doświadczeń z nauczycielami szkoły partnerskiej. Efekty tej współpracy zostaną opracowane w postaci prezentacji multimedialnej i upublicznione dla wszystkich zainteresowanych.
W ramach projektu zaplanowano szereg działań upowszechniających i promujących rezultaty przedsięwzięcia wśród całej społeczności szkolnej, środowiska lokalnego oraz w szerszym zakresie poprzez publikacje materiałów na stronie internetowej szkoły, w mediach lokalnych i społecznościowych.
Wyjazd do Włoch zostanie zrealizowany w ramach Projektu E-mobilni w Europie z programu Ponadnarodowa Mobilnośc Uczniów (PMU). Na realizację zdań z PMU szkoła otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Fundusze Społecznego w kwocie 63 661 tys. zł.
Słuchacze z Medycznej Szkoły Policealnej ZDZ w Ostrowcu Św., w nietypowych warunkach z zachowaniem szczególnej ostrożności i bezpieczeństwa przystąpili do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie terapeuta zajęciowy w sesji styczeń – luty 2022r. W tym roku terapeuci poszli na pierwszy ogień przystępując do egzaminów. Po raz kolejny w historii egzaminy zawodowe przeprowadzone były w reżimie sanitarnym. Na przygotowanej odpowiednio sali z zachowaniem wszystkich środków ostrożności i bezpieczeństwa w maseczkach na twarzy zajęli miejsca słuchacze. Nastroje tuż przed egzaminami były dobre pomimo tej nietypowej sytuacji. Zdający podkreślali, że czują się w pełni przygotowani i nie dali po sobie poznać, że są zdenerwowani, choć stres i trema na pewno trochę ich dopadła to jednak są pozytywnie nastawieni. Po starszych kolegach, do egzaminów przystąpili uczniowie z Technikum im. Tadeusza Kościuszki w zawodzie technik logistyk. Egzamin zawodowy, czyli egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, jest formą oceny poziomu opanowania przez ucznia, słuchacza, wiadomości i umiejętności z zakresu jednej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. Zdający przystępują do egzaminów w części pisemnej i części praktycznej.
Dla młodych ludzi to ważny sprawdzian wiadomości teoretycznych oraz umiejętności praktycznych. Aby zdać egzamin potwierdzający kwalifikację w danym zawodzie z części pisemnej trzeba uzyskać 50 % punktów, a w praktycznej co najmniej 75% punktów. Trzeba zatem wykazać się konkretną wiedzą i umiejętnościami. Mimo stresu, jaki zazwyczaj towarzyszy egzaminom, atmosfera była przyjazna i miła. Dla nie których był to prosty test, a dla pozostałych dość trudny, zdania były podzielone. Wszystko okaże się wkrótce.
Mimo to, wierzymy, że dla większości z nich praca i wysiłek, który włożyli w przygotowanie się do tych egzaminów, pomimo ciężkiej i nietypowej sytuacji, zwieńczony będzie sukcesem w postaci zaświadczenia potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
W kolejnych dniach czekają informatycy i opiekun medyczny.
Życzymy wszystkim powodzenia i trzymamy kciuki!
G.M
Kościuszkowcy z Niepublicznego Technikum im. Tadeusza Kościuszki w Ostrowcu Św., zrealizowali zadanie publiczne pt.,,Kurs przetrwania dla klas wojskowych Szkół ZDZ”, dofinansowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej. W kursie uczestniczyło 20 uczniów klas II,III i I OPW mundurowych.
Projekt miał charakter edukacyjny i obejmował szereg zadań m.in. rozwój i podniesienie poziomu wyszkolenia proobronnego, tworzenia warunków umożliwiających edukację tak przydatnej w służbie wojskowej. Udział uczniów w projekcie był idealnym początkiem do zdobywania i szlifowania swoich umiejętności, pogłębiania wiedzy o funkcjonowaniu służb mundurowych, rozwijania i realizowania własnych pasji.
Cele, które postawione były przed uczniami zostały zrealizowane, kurs przetrwania zorganizowany w formie survivalu, jak przetrwać w trudnych warunkach na terenie miejscowości Piekło okazał się strzałem w dziesiątkę.
Zakończyły się również zajęcia z instruktorem z samoobrony, taktyka i technika interwencji na których dziewczyny na równo z chłopakami świetnie dawały radę. Warsztaty z pierwszej pomocy, były ważnym zadaniem w tym projekcie, choć wszyscy znają podstawy, to strach i stres często ich blokuje. Każdy z uczniów miał okazję wypróbować i przypomnieć sobie jak należy to robić. Zrozumieli, że najważniejszym jest próbować a nie stać i przyglądać się biernie, gdzie liczą się sekundy.
Zadanie zostało zrealizowane. Podczas trwania projektu uczniowie poznali się lepiej, był to czas na zintegrowanie się, mogli pomagać sobie w trudnych sytuacjach i nauczyli się pracy w grupie, odpowiedzialności, pracowitości, a przede wszystkim stawiali czoła nowym wyzwaniom.